inspiration

Problemløsende atferd: En trygg voksen som forstår hva som ligger bak atferden

Problemløsende atferd: En trygg voksen som forstår hva som ligger bak atferden

editorial

Problemløsende arbeid handler om mer enn å slukke branner. I møte med barn og unge som strever, trengs en trygg voksen som forstår hva som ligger bak atferden, og som klarer å tenke klart midt i kaos. er en måte å jobbe på der en ikke bare reagerer på det som skjer, men systematisk leter etter årsaker, sammenhenger og mulige løsninger. Når voksne utvikler tydelige og trygge strategier, blir det lettere å skape et miljø der barn og unge kan lære nye måter å reagere på. Målet er ikke lydighet, men læring, mestring og sosial trygghet både for enkeltbarnet og for gruppen rundt.

Hva menes med problemløsende atferd?

I arbeid med barn og unge brukes begrepet problemløsende atferd om hvordan voksne analyserer, forstår og håndterer utfordrende situasjoner på en strukturert og rolig måte.

I stedet for å fokusere på selve problemet, rettes oppmerksomheten mot:
– hva som utløser atferden
– hvordan barnet forstår situasjonen
– hvilke behov barnet forsøker å uttrykke
– hvilke endringer som kan gjøres i miljøet rundt

En enkel måte å tenke på er denne: Problematferd er ofte et språk for noe barnet ikke klarer å si med ord. Den voksnes jobb blir da å oversette og hjelpe barnet med å finne nye uttrykk.

Problemløsende arbeid starter gjerne med tre grunnspørsmål:
1. Hva skjedde helt konkret?
2. Hva kan ha ligget bak reaksjonen?
3. Hva kan vi gjøre annerledes neste gang?

Når disse spørsmålene stilles rolig og systematisk, reduseres skyld og skam, både hos barnet og den voksne. Fokuset flyttes fra hvem har skylden? til hvordan kan vi gjøre dette bedre sammen?

problem-solving behaviour

Fra problematferd til læringsmulighet

Utfordrende atferd oppstår ikke i et tomrom. Barn og unge påvirkes av følelser, erfaringer, forventninger og miljøet rundt. Mange voksne opplever for eksempel at samme barn kan fungere godt hos én lærer eller i én gruppe, men streve mye i en annen. Dette viser hvor viktig læringsmiljø, struktur og relasjoner er.

En problemløsende tilnærming innebærer derfor å se på:
– struktur i hverdagen: oversikt, forutsigbarhet, tydelige rammer
– relasjoner: opplevelse av trygghet, respekt og tilhørighet
– krav og forventninger: er de realistiske for barnets utviklingsnivå?
– mestring: får barnet nok erfaringer med å lykkes?

Når voksne forstår disse sammenhengene, blir problematferd ikke lenger bare noe som må stoppes. Det blir et signal som kan brukes til å justere praksis. Slik blir vanskelige situasjoner gjort om til læringsmuligheter.

Et eksempel: Et barn slår andre i friminuttet. En ren reaksjon kan være kjeft og konsekvens. En problemløsende reaksjon vil i tillegg undersøke: Var barnet utenfor leken? Forsto barnet reglene? Var det en misforståelse? Følte barnet seg urettferdig behandlet? Ved å ta en kort, men målrettet samtale etterpå, kan en sammen finne alternative måter å reagere på neste gang.

For personer og virksomheter som ønsker mer kunnskap og praktiske verktøy innen sosialpedagogikk, problematferd og problemløsende atferd, kan tilbudene hos Kompetansesenter og Bedriftshjelp være et aktuelt sted å starte. Her kombineres fleksible nettkurs med tydelig praksisnær tilnærming, noe som gjør det enklere å ta i bruk kunnskapen direkte i hverdagen.